KNIPPR Nieuwsbrief

Het maken van een responsive sjabloon voor de e-mailing van KNIPPR.

Of ik tijd heb om de KNIPPR nieuwsbrief te maken. Campaigns Unlimited komt met deze vraag een aantal weken voor het einde van het jaar. “Geen probleem”, was mijn antwoord. Dat moet lukken.

Het aangeleverde ontwerp

Het ontwerp voor de nieuwsbrief is al gemaakt. Ik heb deze via de mail ontvangen. Eerst kijk ik of het gemaakte ontwerp is te realiseren. Hoewel de mailprogramma’s tegenwoordig beduidend verbeterd zijn, zijn er toch een aantal beperkingen bij het maken van een e-mailing. Ook omdat je nog te maken hebt met oudere versies van mailprogramma’s.

De kritieke punten van de KNIPPR nieuwsbrief

  • Lettertype – De nieuwsbrief maakt gebruik van het KNIPPR lettertype voor de tekst. Lezers die gebruik maken van oudere mailprogramma’s “zien” dit specifieke font niet. Dit moet dus ondervangen worden.
  • Afbeeldingen – De makers van het ontwerp hebben bedacht om de nieuwsbrief op te bouwen uit afbeeldingen. Zo kan gebruik worden gemaakt van het specifieke font en blijft de indeling van het gemaakte ontwerp intact. Dat laatste is altijd erg belangrijk bij een ontwerpbureau. Het is een rare gedachte als je weet dat bij veel mailprogramma’s het tonen van afbeeldingen standaard uit staat. Zeker als de afzender onbekend is bij de ontvanger. Je krijgt dan allemaal van die lege vlakken te zien in de nieuwsbrief. Komt heel professioneel over, hahaha.
  • Alleen desktop – Iets dat nog steeds veel voorkomt. Het ontwerp dat ik heb ontvangen voorziet alleen in een versie voor grote beeldschermen. Er is nog niet nagedacht hoe de nieuwsbrief op kleine beeldschermen, bijvoorbeeld van een mobiele telefoon, eruit moet komen te zien.

Het advies

  • Lettertype – Gebruik een standaard lettertype voor de tekst om problemen bij de ontvanger te voorkomen. De prioriteit bij een nieuwsbrief is volgens mij dat de informatie goed gelezen kan worden. De layout is daar ondergeschikt aan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je de huisstijl van de verzender zo veel mogelijk in acht moet nemen.
  • Afbeeldingen – Het gebruik van afbeeldingen voor het tonen van de tekst is geen goed idee. In de nieuwsbrief gaat het om blokken met een achtergrondkleur waarop de tekst is te lezen. Dit is prima te realiseren zonder het gebruik van afbeeldingen. Voordeel is ook dat eventuele tekstwijzigingen sneller kunnen worden doorgevoerd. Een nadeel blijft de lengte van de tekst. Dit kan de opmaak van de blokken verminken. Is de tekst te lang, dan verschijnt er een lege ruimte onder de afbeelding naast het tekstblok. Daar ontkom je niet dan aan.
  • Alleen desktop – Na een kort overleg is besloten om op kleine beeldschermen de blokken onder elkaar te tonen. Ik pas dit zo aan dat eerst de afbeelding zichtbaar is en daaronder de begeleidende tekst is te lezen.

De oplevering van de KNIPPR nieuwsbrief

De KNIPPR nieuwsbrief is klaar en ik stuur deze door naar Campaigns Unlimited. De e-mailing wordt goedgekeurd, maar er is nog één dingetje. Het pijltje in de button is van slechte kwaliteit. De afbeelding is niet scherp volgens de klant. Het bureau dat het ontwerp heeft gemaakt, heeft geen tijd om de aanpassing door te voeren. Hierdoor wordt aan mij gevraagd of ik de afbeelding van het pijltje kan perfectioneren. Geen probleem. Nadat ik het pijltje in Adobe Illustrator heb nagemaakt, is de klant tevreden met het uiterlijk van de afbeelding. Mooi! Het geeft altijd een voldaan gevoel als je een klant tevreden kan stellen.

Voorbeelden

De inhoud van de nieuwsbrief is gelijk op grote en kleine beeldschermen, maar de opmaak verschilt. Hieronder is duidelijk te zien dat op welk apparaat je de nieuwsbrief bekijkt, je hetzelfde verhaal te zien krijgt.

Klein beeldscherm (mobiel)

KNIPPR nieuwsbrief - klein beeldscherm

Groot beeldscherm (desktop)

KNIPPR nieuwsbrief - groot beeldscherm

De nieuwsbrief bekijken

Wil je de KNIPPR nieuwsbrief  ‘in het echt’ zien? Ga dan naar de online versie.

Is het toch gebeurd

Nadat ik de nieuwsbrief heb opgeleverd ging het een aantal weken later fout bij het maken van een nieuwe e-mailing. De tekst in één van blokken is te lang. De afbeelding lijnt niet uit met de onderkant van het tekstblok.  Bij Campaigns Unlimited komen ze er niet helemaal uit. Of ik dit kan oplossen.

Nadat ik de hoogte van de afbeelding naast het te lange tekstblok heb aangepast, ziet de opmaak er weer goed uit. Beide blokken zijn even hoog. Er is geen lege ruimte onder de afbeelding te zien. De nieuwsbrief kan probleemloos verstuurd worden.

Sluit Menu