Wat is het verschil tussen een WordPress pagina en bericht

Wanneer je voor het aanpassen van je website of webshop gebruik maakt van het onderhoudsprogramma WordPress, kom je ze allebei tegen. Een pagina en een bericht. Vaak krijg ik van klanten de vraag wat nu eigenlijk het verschil is. Nou, het zit zo…

WordPress pagina

Een WordPress pagina

Een pagina in WordPress kun je het beste vergelijken met een hoofdstuk uit een boek. Je gebruikt een pagina meestal voor een vast onderdeel van je website en bevat achtergrondinformatie. Deze informatie wordt niet met regelmaat aangepast. Een pagina is alleen te bereiken door een link te maken naar de pagina. Denk hierbij aan een link in het navigatiemenu van je website.

Een pagina is tijdloos

Pagina’s worden niet gekoppeld aan een datum, waardoor ze eigenlijk tijdloos zijn. Voordeel hiervan is dat je pagina’s kunt ordenen. Dit in tegenstelling tot berichten die wel worden voorzien van een datum. Door het ordenen van pagina’s kun je een menustructuur aanbrengen binnen je website. Je bepaalt zelf op welke positie een pagina komt te staan. Het is zelfs mogelijk om een pagina onder een andere pagina te zetten, waardoor een zogenaamde subpagina ontstaat. Hierdoor creëer je hiërarchie binnen je website.

Geen reactie

In de meeste gevallen wordt ervoor gekozen om het plaatsen van reacties uit te zetten bij een pagina. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb geen behoefte om een reactie te krijgen op mijn contactpagina of de pagina waar ik over mezelf vertel. Toch? Ik gebruik pagina’s om mensen te informeren, niet om ze erop te laten reageren.

Voorbeelden

Denk bij pagina’s aan deze voorbeelden:

  • Over ons;
  • Geschiedenis;
  • Contact.

Maar ook:

  • Een overzichtspagina met berichten uit een bepaalde categorie.
  • Een overzichtspagina met bepaalde producten uit je webshop.

WordPress bericht

Een WordPress bericht

Een bericht in WordPress kun je het beste vergelijken met een artikel van een krant. Denk aan blog- en nieuwsberichten. Via een bericht heb je de mogelijkheid om te communiceren met de bezoekers van je website.

Een bericht is “tijdelijk”

De informatie in een bericht is van “tijdelijke” aard. Aan berichten wordt automatisch een datum toegevoegd. Het voordeel is dat je berichten op chronologische volgorde kunt tonen op je website. Je kunt hiervoor een aparte pagina aanmaken binnen je website, meestal de nieuwspagina of je blog. Het nieuwste bericht komt standaard automatisch bovenaan deze pagina te staan. Door middel van een archief kunnen bezoekers van je website berichten opzoeken.

Een reactie geven

Bezoekers van je website kunnen reageren op een bericht. Dat wil je ook, want je wilt graag weten wat de mening van de lezers is op het verhaal dat je vertelt. Misschien willen ze hun waardering wel achterlaten. Bezoekers reageren op je berichten via een formulier dat onder de tekst wordt getoond.

Je kunt de mogelijkheid om te reageren op een bericht overigens ook uit zetten. Via de instellingen van WordPress is deze optie beschikbaar voor alle berichten tegelijk, maar je kunt dit ook instellen voor elk bericht apart.

Categorieën

Het is aan te raden om berichten op te delen in categorieën. Hierdoor kun je berichten niet alleen goed terugvinden. Het gebruik van categorieën geeft ook de mogelijk om gerelateerde berichten uit dezelfde categorie onderaan je bericht te tonen. Hoe handig is het dat je een overzicht kunt aanbieden met alle berichten over hetzelfde onderwerp. Zo maak je het de bezoeker van je website wel erg gemakkelijk om de juiste informatie te vinden.

Zorg er bij het starten van je website voor dat je een goede structuur hebt van de categorieën die je gaat gebruiken. Heb je bijvoorbeeld een website waar je verteld over verzekeringen, dan kun je de categorie ‘Verzekeringen’ aanmaken. Als subcategorieën kun je hier bijvoorbeeld ‘Vervoer’ en ‘Wonen’ aan toevoegen.

RSS

Berichten worden opgenomen in een zogenaamde RSS feed. Bezoekers van je website kunnen zich abonneren op jouw RSS feed. Zij krijgen automatisch een melding als je nieuwe berichten op je website plaatst.

Voorbeelden

Denk bij pagina’s aan deze voorbeelden:

  • Nieuwsbericht;
  • Blog bericht;
  • Column;
  • Aanbieding.

Lees ook:

Sluit Menu